Blog

Voeding tijdens blessures

Blessures, iets wat je als sporter absoluut wil vermijden. Helaas komen blessures regelmatig voor. Sommige sporten zijn gevoeliger aan blessures dan andere. Denk maar aan contactsporten zoals voetbal, hockey, boksen, ... of sporten zoals wielrennen waar het risico op valpartijen altijd groot is. Er zijn verschillende soorten blessures, denk maar aan spierblessures, botblessures zoals breuken, overbelasingsblessures, schaafwonden, ... . Eén ding hebben alle blessures gemeen en dat is dat de focus van sportieve prestaties leveren verschuift naar een goed herstel. Hierdoor verschuiven ook de accenten in de voeding. Waar je het best op let bij een blessure, leg ik je uit in onderstaande blog.

Lees meer »

5 tips om je slaap te verbeteren

Een goede regelmaat is zeer belangrijk voor je slaap. Probeer steeds rond hetzelfde uur te gaan slapen en rond hetzelfde uur op te staan. Een goede regelmaat in jouw slaappatroon zal helpen om makkelijker in slaap te komen en ook makkelijker wakker te worden s’ ochtends. Ga tot slot pas slapen als je jezelf slaperig voelt. 

Lees meer »

Vezels

Vezels, ook wel voedingsvezels genoemd, is de verzamelnaam voor de groep koolhydraten die niet door onze darmen wordt verteerd of opgenomen. Er zijn verschillende soorten vezels zoals cellulose, pectinen, gommen, resistent zetmeel, lignine, fructo-oligosachariden (FOS) en galacto-oligosachariden (GOS). De verschillende soorten vezels hebben elk een verschillend effect in ons lichaam. 

Lees meer »

De verschillende soorten sportdranken

Onder de sportdranken zijn er 3 verschillende soorten. Het verschil tussen de sportdranken ligt in hun concentratie aan deeltjes. De 3 verschillende soorten zijn: hypotone sportdranken, isotone sportdranken en hypertone sportdranken. Hieronder leg ik voor elke type sportdrank uit wat hun eigenschappen zijn en wanneer je ze kan gebruiken. 

Lees meer »

Zoetstoffen

Zoetstoffen zijn stoffen die voedingsmiddelen zoeter doen smaken zonder dat er suiker wordt toegevoegd. Ze zorgen er dus voor dat producten even zoet smaken maar wel minder energie bevatten. 

Lees meer »

Train the gut

"Train the gut" wil letterlijk zeggen: "trainen van je darmen". Train the gut is niet meer dan het trainen van je maag en darmen om klachten te vermijden en daarnaast de opname van koolhydraten zo efficiënt mogelijk te maken. 

Lees meer »

De hongerklop. Wat is het en hoe kan ik het vermijden?

Een hongerklop heeft vele verschillende benamingen zoals de man met de hamer tegenkomen, ... . Iedereen heeft het al wel eens meegemaakt. Zowel sporters als niet sporters. In deze blog gaan we eens kijken wat juist een hongerklop is en hoe je het in de toekomst kan voorkomen. Veel lees plezier!

Lees meer »

Carbo-loading

In deze post gaan we dieper in op het begrip carbo-loading. Wat het is, wanneer je het kan toepassen en hoe je het best toepast, lees je allemaal in deze blog. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je graag begeleid worden om jouw sportprestaties naar een hoger niveau te tillen, neem dan zeker contact met me op. 

Lees meer »

6 tips voor een optimale immuniteit

Een goede immuniteit is van cruciaal belang voor sporters. Ziek worden kan er voor zorgen dat trainingen of wedstrijden moet worden aangepast of zelfs gestaakt. Vooral in je voorbereidingsperiode wil je niet ziek worden. Een training moeten aanpassen of zelfs niet kunnen uitvoeren zorgt voor een slecht gevoel en kan je volledige seizoen beïnvloeden. Om die reden is het belangrijk dat je zorg draagt voor je immuunsysteem. Op die manier zal het jou beter beschermen tegen ziektes en infecties. In deze blog overlopen we 6 tips die je kan toepassen om het risico op ziek worden te verlagen. 

Lees meer »